Hva kan jeg gjøre selv?

Når du lurer på om hunden din er syk er det en rekke ting du kan undersøke selv. Veterinæren vil ofte stille deg disse spørsmålene når du ringer:

- Har hunden matlyst?

- Drikker hunden som normalt? Eller mer/mindre enn normalt?

- Temperatur (normaltemperatur hund 37,5-39) Hvorvidt snuta til hunden er tørr eller våt har lite å si. Ta temperaturen i endetarmen med et vanlig termometer.

- Puls

- Respirasjon; puster hunden jevnt, peser den, hiver den etter pusten?

Sår

Hvor sitter såret?

Når oppstod skaden?

Ved sterk blødning; legg press på såret og legg en trykkbandasje hvis mulig

Hvis hunden slikker på såret; bruk krage.

Halthet

- Hvilke(t) bein halter hunden på?

- Sjekk under poten - har den sår eller fremmedlegeme under poten?

- Er det tegn til varme/hevelse/ ømhet?

- Er det vondt å bøye/strekke beinet?

- Finner du sår? Selv små sår kan gi store skader. Av og til er såret lukket før det oppstår betennelse.

Forgiftning

Hvis hunden har spist noe giftig; forsøk å framkalle brekninger ved å legge salt under tunga. (NB: Ikke framkall brekninger hvis hunden har spist etsende stoff)

Forsøk å anslå omtrent hvor mye hunden har fått i seg av stoffet og ta vare på emballasjen

Ring veterinær dersom du ikke får hunden til å kaste opp med salt.

Giftinformasjonen: 2259 1300

Vil du stå på vår mailingliste?

Vi sender ut mail med aktuelt stoff for de ulike dyrearter. Vil du stå på vår mailingliste, send oss en mail (se nederst på siden) med følgende informasjon:

Navn (eier)

Dyreart(er) av interesse

Din mailadresse

Så hører du fra oss når vi har informasjon eller tilbud som kan interessere deg!

Vaksinasjon av hund

Enkelte oppdrettere vaksinerer valpen første gang ved 6 ukers alder mot parvo.

De fleste valper vaksineres første gang ved 12 ukers alder mot parvo, valpesyke, smittsom leverbetennelse og kennelhoste.

Neste gang vaksineres hunden når den er ett år mot parvor, valpesyke, smittsom leverbetennelse og kennelhoste.

Deretter vaksineres hunden hvert år. Annenhvert år kun mot kennelhoste, annenhvert år mot alle 4 lidelser.

Alle de ovennevnte lidelser forårsakes av virus. Det finnes ingen behandling mot sykdommene, den eneste måten å unngå dem på er å vaksinere.

Ormekur til hund

Ormekur til hund og katt ble fra 2009 reseptpliktig. Dette er bestemt av Statens legemiddelverk som et tiltak for å redusere unødvendig medisinbruk og forebygge at det utvikler seg resistens mot de vanlig brukte legemidlene mot innvollsorm. Det er som regel unødvendig å behandle voksne friske hunder.

Symptomer på innvollsorm kan være alt fra dårlig vekst, dårlig pels, generell svekkelse, oppkast/diarè og vektreduksjon.

Valper:         Ved 2, 4, 6, 8 og 12 uker etter fødsel

Ved 6 mnd og 12 mnd alder

Voksne:        Kun etter påvist innvollsorm i avføringsprøve

Drektige og diegivende tisper behandels sammen med valper ved 2, 4, 6 uker. Mot spolorm